Indicaties

Met wat voor klachten kun je bij een haptotherapeut terecht? Ik noem er een aantal:

  • Spanningsklachten: hoofdpijn,
       rugklachten, hyperventilatie...
  • Somberheid, piekeren,
       overspannenheid, burn┬Čout
  • Uit balans, je draai niet kunnen
       vinden, niet goed uit de
       verf komen
  • Moeite met contact, nabijheid,
       intimiteit of het uiten van je
       gevoel
  • Moeite met grenzen voelen of
       aangeven
  • Moeite met nee zeggen
  • Verwerking en acceptatie van
       ingrijpende gebeurtenissen
       zoals ziekte, ontslag, scheiding,
       overlijden van een naaste.
  • Perfectionisme; eigenlijk doe je
       het nooit goed genoeg
  • Grote controlebehoefte
  • Niet lekker in je vel zitten
       gedurende langere tijd
  • Onzekerheid, moeite met keuzes
       maken
  • Weinig zelfvertrouwen
  • ........

    Wanneer je van dit soort dingen last hebt en wilt onderzoeken wat je daar zélf aan kunt veranderen, kan haptotherapie helpen.
  • Haptotherapie

    De inzichten uit de haptonomie bieden waardevolle handvatten voor persoonlijke groei en ontwikkeling.
    De haptotherapeut laat je voelen hoe je in je lijf zit, hoe je beweegt, wát je beweegt. Hij (of zij) helpt je helder te krijgen hoe je reageert op de buitenwereld, hoe je communiceert, en vanuit welke patronen, welke behoeftes en welk gevoel je dat doet.
    Hij biedt je de ruimte om te veranderen en daarmee te oefenen in een veilige omgeving. Soms in een gesprek, soms met oefeningen, soms door je aan te raken; vaak een combinatie van deze vormen.
    Dit gebeurt afgestemd: op een manier en in een tempo die voor jou passend zijn.
    Je wordt aangesproken op je eigen voelende kwaliteiten en uitgenodigd te ontdekken wat er voor jou toe doet, waar jij behoefte aan hebt.

    Verstand van je gevoel

    Je leert uitspreken wat je denkt en vooral wat je voelt, dat geeft ruimte. Je ontdekt wat je remmingen zijn en wat je belemmert in je ontwikkeling.
    Je krijgt zicht op hoe je gedachten, je gevoelens en je patronen
    met elkaar samenhangen; dat geeft je de mogelijkheid het anders
    te doen.
    Je krijgt meer verstand van jezelf, verstand van je gevoel!
    Je wordt meer jezelf, maakt keuzes ook vanuit je gevoel, doet wat
    goed voor je is en niet wat een ander vindt dat je moet doen.
    Dat zorgt ervoor dat je zelfvertrouwen ontwikkelt en een gevoel
    van veiligheid en daarmee word je minder afhankelijk van je oude,
    aangeleerde overlevingsstrategieën en van de buitenwereld.











    Maak eens een afspraak
    Als dit je aanspreekt: trek de stoute schoenen aan, maak een afspraak voor een gratis kennismaking en ik leg je het nodige uit over haptonomie en hoe ik werk.

    Daarna

    Als het klikt, als we besluiten verder te gaan, spreken we een intake af. We zetten op een rij wat je wilt, wat je zoekt (je hulpvraag). Daarna gaan we aan de slag
    Ik ben gewend na 3 of 4 sessies tussentijds te evalueren. Brengt het wat jij er van verwacht? Moeten we de hulpvraag aanpassen? Kunnen we stoppen?